مقالات

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین چیست؟ 

چاپ سیلک اسکرین مبتنی بر اسلوبی طبق روش تکثیر با استنسیل می باشد. در این روش از پارچه توری ظریفی که اغلب ابریشم است به عنوان سطح تکیه گاهی برای ورقه استنسیل استفاده می شود. این ورقه را روی پارچه ای که روی کلافی محکم شده است می‌چسبانند.

چاپ سیلک اسکرین-عباسی

سپس مرکب غلیظ را با استفاده از ابزاری تیغ مانند روی سطح استنسیل گسترده می کنند که از بخش های نفوذ پذیر توری به سطوح دیگر در زیر کلاف می رسد. در نتیجه نقش مورد نظر را می توان با رنگ های مختلف روی سطوح متفاوت چاپ کرد. توجه داشته باشید که تصاویر چاپ شده با این روش در بیشتر اوقات دارای لبه های تیز هستند. هنرمندان از این روش برای خلق آثار بدیع استفاده می‌کنند.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا به طور کامل با چاپ سیلک اسکرین آشنا شده و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

بیشتر بخوانیم 🖇️ چاپ برچسب چیست؟

چاپ سیلک اسکرین دستی

چاپ سیلک اسکرین دستی یکی از انواع چاپ می باشد که با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می شود. این دستگاه بسیار راحت بوده و با سرعت زیاد، چاپ را بر روی سطوح مختلف محدب، تخت و مدور انجام می دهد. چاپ سیلک اسکرین به دو صورت انجام می شود: ماشینی و دستی. در چاپ دستی می ‌توان از کلیشه چاپ یا شابلون استفاده کرد که در آن سه روش قید نور، میز نور و شابلون ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش دستی ابتدا یک لایه نازک شابلون تهیه شده و پس از آن لایه نازکی از لاک حساس روی آن کشیده می‌شود. سپس با پرینت، طرح در درون دستگاه چاپ دستی قرار می گیرد. طرح مد نظر به وسیله دستگاه چاپ سیلک روی توری هک شده و در هنگام آماده شدن شابلون دیگر به دستگاه سیلک دستی نیازی ندارید.

چاپ سیلک اسکرین

سایر مراحل مانند گذاشتن شابلون، کاردک رنگ کشی و جمع کردن سطح صاف به شکل دستی صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که چاپ سیلک دستی خود به دو روش کاربردی و هنری تقسیم می‌شود. در افزایش چاپ سیلک اسکرین دستی در نوع کاربردی آن فرد هنرمند نقش اصلی را ایفا کرده و همه مراحل ساخت و آماده سازی لوح چاپی، منتقل کردن طرح و همچنین مراحل تکثیر بر عهده خود فرد است.

اما در روش هنری مشتری هیچ نقشی در طرح ندارد و هنرمند از قبل کار وی را آماده می کند.

موارد استفاده

چاپ روی پارچهشیشهتقویم
کارتنهدایای تبلیغاتیسر رسید
کیف و کفشکاور کت و شلوارجلد مدارک

 

کاربرد

ظروف غذاچرمخودرو سازی
ظروف چینیفیلتر هواپلاستیک
کاشیماشین لباسشوییکالاهای پزشکی
لنت خودروبخاریلوازم ورزشی
بهداشتیسطل ماستمواد شوینده
ارایشیسطل روغنچاپ بادکنک

مزایای چاپ سیلک اسکرین دستی

این نوع چاپ به دلیل اینکه به شکل دستی انجام میشود نیاز به یک شخص برای انجام آن است و همه مراحل آن به صورت اتومات انجام نمیشود. این موضوع باعث میشود که طراح مورد نظر توانایی تنظیم نقشه یا طرح را به روش های متفاوت داشته باشد. برای افرادی که به این کار علاقه دارند و کار با دست برایشان لذت بخش است روش دستی یک گزینه عالی محسوب میشود. سیلک اسکرین های دستی از چاپگرهای کوچکی برخوردار هستند و این موضوع موجب میشود که به سادگی بتوان ایرادات را پیدا کرده و اقدام به اصلاح آن ها نمود. اگر قصد انجام چاپ را روی یک یا چند تیشرت یا تابلو دارید چاپ سیلک اسکرین دستی یک انتخاب مناسب به شمار میرود.

چاپ سلک اسکرین دستی

معایب چاپ سیلک اسکرین دستی

این روش در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که این معایب عبارتند از:

انجام این نوع چاپ به شکل دستی به انرژی زیادی نیاز دارد به ویژه در مواقعی که حجم کار بالا است باعث میشود که دستان فرد خسته شوند.

زمانی که حجم کار بالا است برای انجام فرآیند چاپ سیلک اسکرین به شکل دستی به افراد بیشتری نیاز است.

انجام چاپ دستی به زمان زیادی نیاز دارد و سرعت انجام کار را کاهش میدهد.

چاپ سیلک اسکرین اتومات

چاپ سیلک اسکرین اتومات روش دیگری است که این روش نیز به نوبه خود دارای مزایای و معایبی است که در این بخش از مطلب آن ها را بیان میکنیم:

چاپ اتومات

مزایای چاپ سیلک اسکرین اتومات

بزرگترین مزیت استفاده از این نوع چاپ افزایش چشمگیر سرعت انجام کار است. با چاپ سیلک اسکرین اتومات نسبت به روش دستی حجم بیشتری از چاپ را میتوان انجام داد. به دلیل اینکه این چاپگر به صورت اتوماتیک عمل میکند همواره کیفیت ثابتی را ارائه میدهد اما در روش دستی امکان خطا وجود دارد. برای انجام چاپ سیلک اسکرین اتومات به نیروی کار زیادی نیاز نیست  به دلیل اینکه دستگاه به صورت اتوماتیک بیشتر کارها را انجام میدهد.

معایب چاپ سیلک اسکرین اتومات

این نوع چاپ نسبت به مدل دستی از معایب کمتری برخوردار است و به صورت کلی میتوان گفت که تنها مشکل آن فضای مورد نیاز می باشد.

 

چاپ سیلک اسکرین روی پارچه

یکی از روش های دیگر چاپ سیلک اسکرین، چاپ روی پارچه می باشد. برای این کار ابتدا پارچه های توری یا شابلون را باید تهیه کنید و طرح مد نظر را بر روی کاغذ بکشید، سپس این طرح را باید روی پارچه گذاشته و شابلون را روی آن بگذارید و به طور دلخواه تصویر را بر روی لباس طراحی کنید.

البته روش های دیگری هم برای چاپ سیلک روی پارچه وجود دارد. به طور مثال در روش دوم باید لاک های مخصوص چاپ روی پارچه تهیه شود و به وسیله آن سوراخ های شابلون پر شود تا طرح مورد نظر به وجود بیاید. می ‌توان گفت که این روش نسبت به روش قبلی آسان تر است. در انتهای کار می‌توان لاک موجود در شابلون را به وسیله تینر پاک کرد.

روش سوم چاپ سیلک بر روی پارچه، در مقایسه با دو روش قبلی هزینه بیش تری دارد. در این روش همه قاب با لاک پر شده و سپس لاک حساس به نور را در مکان تاریکی به قاب می زنیم و طرح مد نظر را روی کاغذ ایجاد می کنیم. سپس قاب یا شابلون را روی یک میز نور قرار داده به طوری که نور آن در زیر قاب تنظیم گردد و با لاک برخورد داشته باشد. پس از چند دقیقه طرح مورد نظر روی پارچه هک و کار چاپ انجام می شود.چاپ عباسی سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین تیشرت

چاپ سیلک اسکرین روی تیشرت به روش های مختلفی قابل انجام است که از میان آن ها میتوان به چاپ اورینت، پلاستیزول، دیسکو، فلوک و پفکی اشاره کرد. در میان این روش ها چاپ پفکی از طرفداران زیادی برخوردار است. شکل این نوع چاپ با بالا آمدن از سطح پارچه ظاهر زیبایی را ایجاد میکند به همین دلیل افراد زیادی به این مدل علاقه دارند.

برای انجام این چاپ روی تیشرت در آغاز باید خمیر مخصوصی را با متریالی همانند رنگدانه ها و خمیر اورینت درست کنیم و پس از آن پروسه چاپ را آغاز نماییم. زمانی که در حین انجام این فرآیند حرارت دهی انجام میشود این رنگ ها شکل پف به خود میگیرند.با استفاده از این نوع چاپ میتوان تصاویر فوق العاده و منحصر به فردی را روی تیشرت ها ایجاد کرد.

دیسکو نیز یکی از روش های محبوب برای چاپ سیلک اسکرین روی تیشرت محسوب میشود.با استفاده از این روش میتوان طرح های زیبایی را روی تیشرت ایجاد کرد.برای چاپ تصاویر مورد نظر با این روش به چسب و ورقه هایی نیاز داریم. با کمک شابلون چسب را روی تیشرت میگذاریم و پس از آن با قرار دادن ورق ها روی چسب صبر میکنیم تا حرارت ببینند.بخش هایی از تیشرت که با چسب ترکیب شده اند ورقه ها را به خود جذب خواهند کرد. قسمت هایی که با چسب ترکیب نشده اند نیز به ورقه ها نچسبیده و طرح های دلخواه روی آن ها ایجاد میگردند.

چاپ اتوماتیک

 

چاپ باتیک و سیلک اسکرین

در چاپ باتیک بخش هایی از پارچه را با متریالی مقاوم میپوشانند تا از نفوذ رنگ به پارچه جلوگیری شود.با این روش میتوان نقوش زیبایی را روی پارچه ایجاد کرد.در کشور ما چاپ باتیک به شکل عمده روی پارچه ابریشم طبیعی صورت میگیرد و رنگ های مورد استفاده در آن در گذشته بیشتر رنگ های طبیعی بودند.

چاپ سیلک اسکرین یکی از کاربردی ترین روش های چاپ به شمار میرود. در این نوع چاپ یک تصویر توسط فشار جوهری که از روی یک توری رد میگردد روی محصول مورد نظر چاپ میشود. این نوع چاپ بسیار محبوب است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مرکز چاپ سیلک اسکرین

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با چاپ انواع آن آشنا شدیم. در کشورمان ایران مراکز زیادی هستند که این چاپ را انجام می دهند؛ اما برخی از مراکز در این کار بسیار خوب بوده و می توان آن ها را قابل اعتماد دانست. برای نمونه می توان به مجتمع چاپ سیلک اسکرین پاسارگاد، چاپ سیلک و سلفون پارت و غیره اشاره کرد.

چاپ سیلک اسکرین در تهران

مراکز چاپ سیلک اسکرین در بسیاری از شهر های کشورمان و به خصوص در تهران موجود است. یکی از دلایلی که هنوز از این چاپ در مراکز مختلف استفاده می شود این است که می توان آن را روی همه اجسام اجرا کرد و قابلیت پذیرش همه رنگ ها را نیز دارد و هیچ محدودیتی برای نوع رنگ ندارد. همچنین از مزیت های دیگر آن می توان به هزینه پایین آن نسبت به سایر چاپ ها اشاره کرد. برای انجام چاپ سیلک اسکرین در تهران به مراکز قابل اعتماد مراجعه کنید تا کار شما را به بهترین نحو ممکن انجام شود.

قیمت چاپ سیلک اسکرین

همان طور که در قسمت های قبل نیز گفتیم چاپ سالک اسکرین انواع مختلف خود را دارد که قیمت آن بر مبنای انواع آن تعیین می‌شود و نمی‌توان یک قیمت را برای همه چاپ های سیلک اسکرین در نظر گرفت.

قیمت چاپ سیلک اسکرین

عوامل مختلفی روی تعیین هزینه چاپ سیلک نقش دارند. به طور مثال هزینه هر چاپ به نوع رنگ های مورد استفاده، روش چاپ سیلک به صورت دستی و اتوماتیک، نوع توری، میزان رنگ مصرفی، ابعاد طرح، تک رنگ بودن یا چند رنگ بودن طرح و هزینه مواد اولیه بستگی دارد. به طور کلی این شیوه چاپ از لحاظ هزینه نسبت به روش ‌های چاپ دیگر از نظر اقتصادی به صرفه تر است. همچنین می‌توان گفت که شفافیت و کیفیت کار تاثیر بسیار زیادی در تعیین هزینه و قیمت نهایی چاپ دارد.

 

مطالب مرتبط:

چاپ برچسب در تهران

مرکز چاپ هولوگرام

چاپ لیبل پلی کربنات

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *