مقالات

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال از روش های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است که معمولاً شامل چاپ محصولات در تیراژ های کم تعداد و به وسیله نشر رومیزی و منابع دیگر دیجیتال است. چاپ دیجیتال به وسیله چاپگر هایی مثل چاپگر های لیزری و جوهر افشان صورت می گیرد که معمولاً هزینه بیش تری در مقایسه با روش های دیگر دارد.

البته توجه داشته باشید که با وجود قیمت بالا، در این نوع چاپ اغلب در هزینه های دیگر مثل تیراژ های کم تعداد صرفه جویی صورت می گیرد. جالب است بدانید که در چاپ دیجیتال به علت وجود امکان چاپ در تیراژ محدود، کاربران می توانند هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی انتخاب کنند.

در مقاله پیش رو به طور کامل با چاپ دیجیتال آشنا شده و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

چاپ دیجیتال

 

چاپ ارزان

چاپ دیجیتال ارزان مدلی از چاپ های برنامه‌ریزی شده برای کتاب است که در سریع ترین زمان و در تیراژ های پایین صورت می گیرد.

چاپ دیجیتال ارزان با چاپ دیجیتال کتاب در حالت عادی متفاوت است و تنها تفاوت آن، تعداد سفارش می باشد و در کیفیت خدمات این دو مورد تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند. توجه داشته باشید که کاربرد اصلی چاپ دیجیتال ارزان برای چاپ تراکت، بنر، بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و غیره است.

در چاپ دیجیتال ارزان فایل مورد نظر برای چاپ به طور مستقیم از pdf به دستگاه فرستاده می شود. پس به استفاده از هیچ صفحه ای برای اعمال طرح روی سطح مورد نظر نیاز ندارید. در نتیجه موجب می‌شود تا در مدت زمان چاپ صرفه‌جویی شده تا برای اعمال طرح ‌های جدید، صفحات را جایگزین و دستگاه را مجدداً تنظیم کنید.

چاپ دیجیتال ارزان مزیت هایی دارد که می توان به زمان سریع تر چاپ، کیفیت بالا، تثبیت آسان و سریع رنگ و چاپ در تیراژ کم کتاب اشاره کرد. قیمت و هزینه این کتاب نیز ارزان بوده اما با این حساب به عواملی مانند کاغذ رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن آن و تیراژ چاپ نیز بستگی دارد.

 

 

چاپ مدرن

چاپ دیجیتال مدرن فرایند چاپ تصویر های مبتنی بر دیجیتال به صورت مستقیم روی انواع مختلف رسانه های تحت پوشش می باشد.

در این نوع چاپ برعکس چاپ افست، به چاپ صفحه نیازی نیست و فایل های دیجیتالی مختلفی مثل فایل های pdf و غیره را می توان به صورت مستقیم به چاپ دیجیتال ارسال کرد تا روی بوم، کاغذ، پارچه و دیگر زیرشاخه‌ها چاپ گردد. این نوع چاپ با استفاده از فایل های دیجیتال یا الکترونیکی از یک رایانه یا دیگر دستگاه های ذخیره سازی دیجیتال تحت عنوان یک منبع صورت می گیرد.

چاپ دیجیتال روی صفحه مطبوعاتی جهت انتقال تصویر تکیه نمی‌کند و به ورق های نصب احتیاجی ندارد.

همچنین در چاپ دیجیتال از تصویری شطرنجی استفاده می شود که به کمک فایل های دیجیتالی و نرم افزار های گرافیکی به صورت مستقیم به چاپگر فرستاده می شود.

 

چاپ دیجیتال-عباسی پرینت

چاپ دیجیتال چگونه کار می ­کند؟

 

در چاپ دیجیتال، فایل مورد نظر برای چاپ به طور مستقیم در قالب فرمت­ های متفاوت به دستگاه چاپ ارسال می ­شود. در این روش، به مراحل آماده سازی بین فایل ورودی و محصول نهایی نیازی نمی باشد.

این در حالی است که مراحل آماده سازی در بیشتر روش های چاپ سنتی دیگر، اجباری است. از طرف دیگر، شما برای این فرآیند به تجهیزات قالب بندی آلوده کننده محیط زیست مانند مواد شیمیایی عکس و صفحات فیلم احتیاج ندارید.

از رایج ترین چاپگرهای دیجیتالی، چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که تونر را بر روی سطح انواع کاغذ چاپ می ­کنند.

در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال، جوهر یا تونر، مانند روش ­های افست و لیتوگرافی به داخل کاغذ نفوذ نمی کنند، بلکه یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می گیرد و پس از آن فرآیندهای حرارتی و تابش فرابنفش به منظور تثبیت تصویر چاپ شده روی سطح مورد، نظر انجام می­ گیرد.

بیشتر بخوانیم 🖇️ چاپ پلمپی چیست؟

 

نمونه چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال نمونه های مختلفی دارد. برای نمونه می توان به چاپ دیجیتال نوری اشاره کرد که در این روش با تابش نور تصاویر بر روی کاغذ های حساس به نور، چاپ انجام می شود.

در چاپ دیجیتالی حرارتی نیز با ایجاد گرمای شدید یا دیگر واکنش های شیمیایی، رنگ و تصویر بر روی کاغذ های حساس به حرارت چاپ می شوند.

در روش تصعید رنگ نیز ابتدا رنگ ها روی سلفون قرار گرفته و سپس با استفاده از پرتو های رنگی از روی سلفون بخار شده و بر روی کاغذ ثبت می شوند.

مرکز چاپ دیجیتال

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با چاپ دیجیتال و انواع آن آشنا شدیم.

مراکز بسیاری هستند که چاپ دیجیتال را انجام می دهند. برای نمونه می توان به چاپ دیجیتال کهن، چاپ دیجیتال آقا متین و غیره اشاره کرد.

توجه داشته باشید که هر کدام از این مراکز چاپ دیجیتال معایب و مزیت های مربوط به خود را دارند و نمی ‌توان یکی از این مراکز را به عنوان بهترین مرکز انتخاب کرد.

در آخر می توان گفت که جهت انجام چاپ دیجیتال به مرکز چاپ دیجیتال مورد اعتماد و مطمئن مراجعه کنید تا کارتان به بهترین نحو ممکن انجام شود.

چاپ دیجیتال - عباسی پرینت
مزایای چاپ دیجیتال:

هزینه digital print در مقایسه با چاپ افست بسیار زیاد است. البته که معمولا کیفیت بهتری دارد اما به دلیل هزینه زیاد معمولا از آن صرف نظر می‌شود. اما در تیراژهای پایین بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در این سیستم هزینه چاپ هر صفحه قابت بوده و با افزایش تغییر نمی‌کند.

سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار سریع می‌باشد.

در سیستم چاپ افست امکان تغییر داده‌ها وجود ندارد اما در سیستم چاپ دیجیتال می‌توان به راحتی بخشی از اطلاعات را تغییر داد.

کار با دستگاه‌های قدیمی مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، به کمرنگی و پررنگی تصاویر اهمیت داد و در مورد آن‌ها تصمیم گیری کرد، معمولا نیاز به استخدام فردی مجرب بود تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. اما این کار در سیستم این نوع چاپ مرسوم نیست و نیازی به استخدام فردی ندارد که این کار سبب صرفه جویی در به کارگیری نیروی انسانی می‌شود.

 

انواع روش ­های چاپ دیجیتال

 

با توجه به روش­ های متنوع چاپ دیجیتال، به منظور انتخاب روش متناسب با هر سفارش، نیاز است که مخاطب، تفاوت های موجود میان روش­ ها و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناخته و از قابلیت های آن ها در راستای اجرای طرح های مختلف استفاده نماید.

به طور کلی انواع روش های چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آن ها، به گروه های اصلی زیر تقسیم می شوند:

 

روش الکتروفتوگرافی

 

در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می شود.

 

1روش ­­­تونری

اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به وسیله مرکب های پودری – با نام تونر – که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می گیرد.

اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط به شمار می آید.

این دستگاه ها در ترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاه های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده اند.

در اولین مرحله:

غلتک شارژ اصلی (PCR)، به صورت یکنواختی سطح درام OPC را با ولتاژ منفی DC شارژ می کند.

میزان ولتاژ منفی که سطح درام را می پوشاند، توسط تنظیمات پرینتر کنترل می گردد. این فرایند conditioning نامیده می شود.

در مرحله دوم:

(که به آن تصویرسازی نیز می گویند)، اشعه لیزر به سمت آینه چرخان (که اسکنر نامیده می شود) ساتع می گردد.

هنگامی که آینه می چرخد، اشعه به سمت مجموعه ای از لنزهای متمرکز منعکس می شود.

سپس اشعه به سطح OPC برخورد می کند و تصویر الکترومغناطیسی پنهانی روی سطح درام ایجاد می نماید.

در بیشتر کارتریج ها تقریبا برای چاپ هر صفحه کاغذ A4، OPC درام باید سه دور کامل بچرخد.

 

مرحله سوم:

(مرحله ظاهر شدن تصویر) جایی است که بخش ظاهر کننده تصویر، تونر کارتریج را از محفظه مخصوص تونر، روی درام پخش می کند.

تونر با توجه به خاصیت مغناطیسی ساکنی که درون غلتک ظاهرکننده تصویر (Magnetic Roller Sleeve یا Developer Roller) وجود دارد، و نیز ولتاژ DC که توسط منبع تغذیه ولتاژ بالا تأمین می گردد، روی سطح غلتک ظاهر کننده تصویر نگه داشته می شود.

ولتاژ DC توسط تنظیمات پرینتر کنترل می گردد که باعث می گردد تونر کمتر یا بیشتری روی سطح درام توزیع گردد و تأثیر آن در پر رنگی یا کم رنگی صفحه چاپ شده، قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانیم 🖇️ چاپ برچسب اموال چه کاربردی دارد؟

 

بخش  اول :

ولتاژ هر دو قسمت غلتک شارژ اولیه و غلتک ظاهر کننده تصویرتوسط تنظیمات پرینتر کنترل می گردد.

کنترل میزان تونر روی غلتک ظاهر کننده تصویر نیز توسط تیغه ظاهر کننده تصویر (Developer Blade یا Doctor Blade) انجام می شود و این تیغه میزان پخش تونر روی غلتک ظاهرکننده تصویر را ثابت نگه می دارد.

این تیغه همچنین با شارژ ثابتی که ایجاد می کند باعث بلند کردن ذرات تونر و پوشش یکنواخت سطح غلتک ظاهرکننده و سپس انتقال راحت تر آن به سطح درام OPC می گردد.

در همین هنگام یک سیگنال AC نیز روی غلتک ظاهر کننده واقع می شود و باعث افزایش دفع تونرها از قسمت هایی از درام می شود که تحت اشعه لیزر قرار نگرفته اند.

بخش دوم :

این پتانسیل AC باعث بهبود کنتراست و شدت تونر روی صفحه چاپ شده می گردد.

هنگامی که مناطق تحت اشعه واقع شده درام OPC به غلتک ظاهر کننده نزدیک می گردد، ذرات تونر به خاطر وجود پتانسیل های مخالف بین تونر و سطح درام OPC، جذب سطح درام می گردند. به این ترتیب تونر از قسمت هایی از درام که تحت اشعه واقع نشده اند، دفع می گردد و نیز به سمت قسمت هایی که تحت اشعه واقع شده اند، جذب می گردد.

 

در مرحله چهارم:

تونرهای تصویر روی کاغذ منتقل می گردد، این انتقال هنگامی صورت می گیرد که کاغذ بین غلتک انتقال بار (transfer charge roller) و درام حرکت می کند و غلتک انتقال بار باعث ایجاد پتانسیل مثبت در کاغذ می شود.

این بار مثبت روی صفحه کاغذ باعث جذب تونر های با بار منفی از روی سطح درام می گردد. در ادامه با توجه به سفتی کاغذ و نیز قطر کم درام، کاغذ از روی سطح درام به آسانی جدا خواهد شد.

در مرحله پنجم :

(مرحله جدایی) کاغذ از روی درام جدا خواهد شد. حذف کننده بار ثابت (Static Charge Eliminator) وظیفه تضعیف قدرت جاذبه بین سطح منفی درام و سطح مثبت کاغذ را دارد.

این مرحله مانع از ریخته شدن تونر در دماهای پایین و شرایط مرطوب روی کاغذ می گردد و نیز از پیچیده شدن کاغذ دور درام جلوگیری می کند.

در مرحله ششم:

(مرحله گداخت) تصاویر روی کاغذ ذوب می شود، این کار توسط دو غلتک بالا و پایین ذوب کننده (Fuser Roller) انجام می گیرد. کاغذ هنگام عبور از بین این دو غلتک، توسط غلتک بالایی گرم و توسط غلتک پایین روی غلتک بالایی فشرده می گردد. غلتک بالایی باعث ذوب تونر روی کاغذ می شود. سطح غلتک بالایی دارای پوشش تفلون سخت بوده و نیز درون آن لامپ هالوژن می باشد. البته در انواع جدید تر بجای لامپ هالوژن از المنت حرارتی سرامیکی استفاده شده است، چرا که هم انرژی کمتری مصرف می کند و هم سرعت چاپ را افزایش می دهد.

در مرحله هفتم:

(مرحله تمیز کردن درام)، سطح درام OPC تمیز می گردد. به طور متوسط، تقریبا 95% تونر در خلال فرایند چاپ، روی کاغذ منتقل می گردد. هنگامی که در فرایند چاپ، درام در چرخش است، 5% باقیمانده تونر توسط تیغه تمیزکننده (Wiper Blade یا Cleaner Blade) از سطح درام پاک می شود. این تونرهای اضافی سپس توسط تیغه بازیابی (Recovery Blade) به محفظه زباله منتقل می گردد و در آنجا می ماند. هربار که فرایند چاپ کامل می گردد، غلتک شارژ اولیه سطح درام را با ولتاژ AC شارژ می کند که بدین ترتیب تمام ذرات باقیمانده روی سطح درام پاک می گردد. سپس مجددا درام آماده شارژ اولیه منفی DC و شروع دوباره فرایند چاپ است.

چاپ دیجیتال- عباسی پرینت

2روش دیجیتال مرکبی

 

این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب های رنگی استفاده می کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد. خروجی این دستگاه ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه ها باعث شده است که از گستردگی سیستم های تونری برخوردار نباشند. فعالیت های بسیاری برای گسترش این تکنولوژی صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است.

 

قیمت چاپ دیجیتال

در قسمت قبل تا حدودی با چاپ ‌دیجیتال آشنا شدیم. تعرفه و هزینه چاپ دیجیتال به عواملی بستگی دارد که می توان به تعداد شمارگان صفحه، انتخاب قطع کتاب، نوع جلد، نوع کاغذ، نوع پوشش، تیراژ چاپ، نوع صحافی، سلفون، جلد و دیگر عوامل اشاره کرد. البته محاسبه هزینه های چاپ دیجیتال به فاکتور های دیگری مانند هزینه اجرای طراحی و عکاسی و نوع چاپ دورو و غیره نیز بستگی دارد که با توجه به موارد گفته شده هزینه چاپ دیجیتال برای هر پروژه متفاوت خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

معایب چاپ تامپو

خدمات چاپ پلی کربنات 

چاپ برچسب ارزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *